Det finns mycket att göra omkring Wressel scoutgård. Därmed är den lämplig för såväl föreningar som barnfamiljer eller en stunds avkoppling långt bort från stadens brus.

Generellt, det finns förvånande mängder vacker natur inom promenadavstånd. Inom cykelavstånd är man sysselsatt en vecka, och med bil når man inom 45 minuter det mesta av vad Skåne har att erbjuda.

Norr om stugan finns det stor möjlighet att få se vit hjort. De är en mustation, de ä just vita och syns på långt håll.

Inom rimligt håll med bil eller cykel finns det gott om möjigheter för fågelskådning.

Vid Hemmestorps mölla finns storkhägn. Det finns möjligheter att se stork i markern runt Sjöbo

Naturskyddsföreningen rekommenderar Vombs ängar

Bad i Vombsjön.

Vombs Kyrkby

Klingavälsån dalgång naturreservat.

Det finns badhus i Sjöbo.

Sjöbo har en vida känd Gästgivaregård.

I Veberöd finns en stor outlet.

Kulturens Östarp har mycket att erbjuda utöver mat och dryck.

Öveds kloster har mycket att erbjuda om du är hungrig eller sugen på kultur.

Öveds Eke är sedan långeliga tider känd nöjesplats.

Ängsvattning på Björka med rikt fågelliv runt ån.

Sjön Vassen, en slocknad vulkankrater med intressant geologi.

Det finns även några golfbanor i närheten, Sjöbos är bara 3 km bort

Inom cykelavstånd (nåja, det är 15 km) finns Fritiof Nilsson Piratens Museum. (Backen från Öved på vägen tillbaka gör det värt besväret, jag lovar.)

För bilburna är den gamla stadskärnan i Ystad 0ch  Lund klart sevärt

Tosselilla sommarland erbjuder det mesta.